Unknown Ordinary

  • Mai Deonpen Chuaicharoensuk / master Fashion Strategy / Arnhem

“The world is a bag of inspirations and possibilities. It holds endless beauties, viewpoints, ways of living and philosophies, which are waiting for us to be learned and to be enhanced to a greater context.”

 

In deze tijd lijken steeds meer grote steden op elkaar. En als gevolg van de massaconsumptie hebben warenhuizen hun emotionele band verloren, hun gevoel voor ware esthetiek, kunde en een zorg voor de samenleving. Hierdoor ben ik gaan kijken naar de grens tussen handel en design, ik ben gaan zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor dit gebied.

 

Ik heb voor mijn afstudeerproject gezocht naar een manier om diversiteit in de kledingverkoop te houden en om de hedendaagse kledingverkoop vooruit te brengen. Daarbij wordt een nieuwe esthetiek omarmd waarin bewustzijn en betekenis ligt en waarin wordt gezocht naar nieuwe manieren om informatie in de 21ste eeuw te delen.

 

In mijn onderzoek heb ik ambachtelijk werk onderzocht. In het Thaise cultureel erfgoed, onderdeel van mijn achtergrond, zitten nog veel aspecten die ondergewaardeerd worden. Ik ben teruggereisd naar Thailand om het verhaal, de waarde en de cultuur achter het traditionele ambachtsproduct Kratip te onderzoeken. Kratip is een ronde, geweven bamboemand voor kleefrijst. Ik zag de mogelijkheden om kledingverkoop en dorpelingen een nieuw perspectief te bieden door aandacht te geven aan samenwerken, het vertellen van verhalen en duurzame strategie. Ambachtswerk is mijn belangrijkste medium, dat ondersteunt de ambachtelijk werker, geeft een nieuw leven aan ambachtsproducten, maar vertaalt het ook in een sensitieve ervaring en ruimte.