The world according to Ramazan

  • Ramazan Barlas / Crossmedia Design / Enschede

“Photography is not about the thing photographed. It is about how that thing looks photographed. The photograph should be more interesting or more beautiful than what was photographed.”
(Garry Winogrand)

 

“Photography helps people to see.”
(Berenice Abbott)

 

“Bepaalde dingen kunnen niet worden gezien, tenzij ze eerst kunnen worden voorgesteld. Zien begint met verbeelding, en fotografie is een perfect medium om dat te visualiseren.
Ik studeer af met drie werken die – alhoewel heel verschillend van structuur en opbouw – allen de macht hebben om ons in zijn eigen universum te vangen en ons te helpen het onbekende
en onzichtbare te verkennen.

 

De bestemde esoterische klankkleur in dit beeld dwingt ons tot een extensieve ontdekking van deze schemerige universa. De wonderlijke deformatie van grootte, materiaal en structuur bevraagt onze positie over de eigen relatie tot de schaal van het subject en de schaal van onszelf. De kristallijnen en abstracte geometrie maakt zich los van het beeld zelf, maar is ook nog geen onderdeel van onze fysieke realiteit. In deze ‘tussenrealiteit’ openbaart zich het werkelijke thema van het werk. Het gaat er immers niet om in welke schaal of in welke dimensie je dit werk ervaart (de extensieve ervaring), het gaat er om hoe en met welke intensiteit je deze fenomenen ondergaat (de intensieve ervaring).”

 

Daniel Rubinstein schrijft: “In the 21st Century, photography is not a stale sight for sore eyes, but the inquiry into what makes something an image.”

 

“De reden van het zichtbare zit in de zoektocht naar wat zichtbaar te maken is, en niet de zoektocht naar dat wat al zichtbaar is. Ik schijn midden in de nacht op individuele bomen met het licht van mijn mobiele telefoon. Om deze dan later als een geestachtig bos weer aan elkaar te verbinden. Een ongeziene realiteit, een realiteit desalniettemin.”