Memes

  • Willem Kempers / Interaction design / Arnhem

Als student ben ik bezig met informatie, interactie en audiovisueel design waarbij verschillende media worden gebruikt.

 

Op ArtEZ heb ik het digitale en fysieke verweven door software, elektronica en producten te combineren. Computers zijn zo gewoon geworden dat digitale productie ook belangrijker is geworden. Mensen maakten computers en netwerken om deel uit te maken van de fysieke wereld, maar de digitale cultuur begint nu de vormgeving van de hedendaagse omgeving te dicteren.

 

Ik ben geïnteresseerd hoe data en door computers gegenereerde processen zich manifesteren in de fysieke ruimte. Daarbij ben ik op zoek naar digitale productiekwaliteiten in fysiek materiaal.

 

In mijn afstudeerwerk onderzoek ik memes, die voor het eerst door Richard Dawkins werden beschreven in zijn boek The Selfish Gene. Een meme is volgens het woordenboek een idee, gedrag, stijl of gebruik dat van persoon naar persoon gaat binnen een cultuur. Memes kunnen artistieke vormen zijn, bestek of dialect. Ze gedragen zich volgens het proces van Darwin: ze verspreiden zich van brein tot brein en kunnen in dit proces evolueren, individuen kunnen de meme veranderen door er andere kennis aan toe te voegen.

 

Ik gebruik neurale netwerken om de verspreiding van memes te laten zien. Neurale netwerken zijn algoritmes op de computer, gebaseerd op de vorm van ons brein. Door het maken van een kunstmatige cultuur, bestaande uit verschillende neurale netwerken, wil ik nieuwe memes maken die alleen in deze kunstmatige cultuur bestaan. Het visualiseren van deze kunstmatige cultuur moet een inzicht geven in de evolutie van memes in onze eigen cultuur.