The Ultimate Exhibition

  • Mark Schobben / Fine Art / Honours Programme / Arnhem

Computersystemen krijgen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Kunstenaar 2.0 gaat over een samenwerkingsverband met dergelijke digitale systemen. Het gaat om een automatisering van kunstproductie waarbij tegelijkertijd de grenzen duidelijk worden van deze technologie.

 

Dat gebeurde eerder ook al in de kunst. Bij nieuwe werken zul je in deze combinatie altijd elementen kunnen vinden van bestaande werken uit hetzelfde medium, maar we kunnen niet uitsluiten dat hierin ook andere inspiratiebronnen duidelijk worden die niet één op één aansluiten.

 

We kunnen wel concluderen dat we de mogelijkheid hebben om een nieuwe kunstvorm te ontwikkelen. Kunst die bestaat uit een samenwerkingsverband tussen mens en computersysteem, met aandacht voor de mogelijkheden en grenzen van deze technologie binnen de autonomie van kunstproductie.

 

Het afstudeerwerk The Ultimate Exhibition is een virtuele expositieruimte bestaand uit een aangepaste versie van het computerspel ‘The Ultimate Doom’. Deze virtuele ruimte is een kopie van de fysieke locatie waar het werk zich in bevindt. Daarbij is de controller een materialisatie van een geweer uit het computerspel. Door een virtual reality-bril zal de gebruiker visueel omringd zijn door het virtuele domein, maar heeft hij de fysieke ervaring van de zware en onhandige controller.