Kolonisatie van Mars

  • Merel Raven / Interaction Design / Honours Programme / Arnhem

Naast een analoge identiteit hebben we ook een digitale identiteit. Zelfs als je niet de helft van je leven op social media doorbrengt, sta je geregistreerd in tientallen, zo niet honderden of duizenden databases. Je analoge identiteit wordt opgebouwd door alle verhalen die je over jezelf creëert uit elementen die in je cultuur aanwezig zijn, zoals stereotypen, waarden en normen. Deze verhalen typeren zich door lineariteit en oorzaak-gevolgverbanden, dé manier van de mens om betekenis te geven. Een database is echter niet lineair, maar ongeordend en kent ook nog eens geen oorzaak en gevolg. Je digitale identiteit wordt dus heel anders geconstrueerd dan je analoge identiteit. Hoe precies en wat voor invloed dit heeft op de beleving van de digitale ander, zijn vragen die centraal staan in mijn onderzoek.

 

Mijn afstudeerproject bij Interaction Design bevat ook elementen van digitale representaties van onszelf, maar gaat over een heel ander onderwerp: de kolonisatie van Mars. Het lijkt enorm futuristisch, maar de kans is groot dat de mens over tien tot vijftien jaar de eerste voeten op Mars zet. SpaceX-oprichter Elon Musk geeft aan dat hij in 2025 de eerste mensen naar Mars wil brengen en de Amerikaanse overheidsorganisatie NASA wil dit rond 2030 bereiken. Zoals Marco Polo en Columbus in de geschiedenis over oceanen naar verre landen voeren, reizen wij in de toekomst door de ruimte naar Mars. De rode planeet lijkt relatief veel op Aarde, wat het uitermate geschikt maakt om er een tweede samenleving te stichten.

 

Wanneer iemand uit je omgeving vertrekt voor een enkeltje of een lang retourtje (deze duurt minstens 26 maanden door de stand van de planeten) Mars, zou het fijn zijn om een glimp van het leven van de ander op te kunnen vangen. Door de grote afstand verloopt communicatie echter niet geheel vlekkeloos, een signaal doet er 4 tot 24 minuten over om aan te komen. Op het nieuws zie je soms dat verslaggevers al moeite hebben met een vertraging van een paar seconden. Een ander gegeven dat het lastig maakt, is dat een dag op Mars ongeveer 40 minuten langer duurt dan op Aarde en een jaar op Mars zelfs bijna twee keer zo lang duurt als een jaar op Aarde. Je leven zal dus al snel asynchroon lopen met het leven van de ander. Met mijn afstudeerwerk wil ik oplossingen aanreiken voor zulke problemen. Door middel van mechanische objecten wil ik inzicht geven in het fenomeen en deze tastbaarder maken, waardoor uiteindelijk een gevoel van verbondenheid met de ander ontstaat.