Ichnologie van een speler

  • Monique van Hinte / Dans, Theater, Master Theatre Practices / Arnhem

Mijn tweejarig onderzoek bij de Master Theatre Practices draaide om menselijke sporen in de ruimte van het theater. Sporen als startpunt om theater te maken, sporen als theatermateriaal en de sporen die het theater achterlaat bij een publiek of een speler. Daarnaast zijn er nog de sporen die we met ons meedragen en die onze perceptie in het theater bepalen. Wat was het het gedrag dat de sporen bepaalde en wie maakte deze sporen?

 

De afgelopen twee jaar heb ik verschillende kleine projecten, presentaties en installaties gemaakt die gaan over fossielen, spoken, tweedehands winkels, patafysica, pluriformiteit en ichnologie

 

Ichnologie is een wetenschap waar sporenfossielen worden onderzocht. Het werk van de ichnoloog draait om drie vragen: uitzoeken in welke omstandigheden, tijd en plek het spoor is achtergelaten, welk gedrag het spoor heeft veroorzaakt en waarom, en uiteindelijk ook door wie, het spoor is gemaakt. Een ichnoloog bestudeert sporen van het leven.

 

In mijn afstudeerpresentatie Ichnology of a Performer analyseer ik (mijn) theater vanuit het gezichtspunt van de ichnologie. Wanneer een fysiek persoon niet langer de hoofdrolspeler is in een theater of zelfs helemaal uit beeld verdwijnt, kan deze nog steeds aanwezig zijn via sporen. Zo krijg je voorstellingen met verminderde of verdwenen middelpunten; er is een gat, een gevoel van een gemist persoon in een open ruimte. Wie of wat draagt een werk en een verhaal als de speler is verdwenen? En hoe werkt dit voor een publiek, hoe vullen ze de leegte in?