Het niemandsland van verloren kunst

  • Emma Berit Smit / Graphic Design / Arnhem

In mijn werk deconstrueer ik bestaande structuren om deze vervolgens op een nieuwe manier bij elkaar te brengen. Deze manier van werken pas ik ook toe in mijn afstudeerwerk. Het overkoepelende thema is: tentoonstellen.

 

Deze fascinatie begon bij het opgelaten en ongemakkelijke gevoel van een museumbezoek. Het museum als een heilige tempel: een witte hermetische ruimte met strikte gedragsregels. Het aanwijzen van een object en het sacraal maken door het te framen, te verheffen en als heilig te behandelen, fascineert mij. Kunst heeft weliswaar een materiële basis maar door de opkomst van online collecties en depots wordt kunst steeds meer gefotografeerd en gecomprimeerd tot een .jpg. Vervolgens circuleren deze jpg’s weer online. Door middel van Lost Art (kunst die gestolen/verduisterd is) onderzoek ik de materialiteit van kunst. Lost Art fungeert als een online database met kunst die juist geen materiële, heilige plek in het museum inneemt maar alleen online, in een database bestaat. Een ongeziene collectie, een databasemuseum bestaande uit reproducties van het werk gemaakt door amateurfotografie: het fascineert mij.

 

Wat gebeurt er als deze jpgs weer materieel worden gemaakt ? Kunnen documentatie en fragmenten als surrogaat dienen? Hoe stel je kunst tentoon wanneer deze kunst bestaat op een online netwerk? De Lost Art collectie deconstrueer ik door de kunstwerken los te knippen van de wereld waarin ze gefotografeerd werden. De vervreemdende beelden die overblijven breng ik bij elkaar door middel van collages, het opnieuw fotograferen van deze collages en het vervolgens tentoonstellen van deze deze foto’s.