Het abstracte gebaar

  • Rosanne van Wijk / Fashion Design / Arnhem

“Mijn afstudeercollectie is ontstaan vanuit mijn fascinatie voor alledaagse, ogenschijnlijk onbelangrijke objecten. Propjes papier, dopjes en ander afval, maar ook op het eerste gezicht zinloze gebouwen vangen vaak mijn blik. Objecten die zodanig onderdeel geworden zijn van ons dagelijkse wereldbeeld dat we er geen waarde aan hechten of oog voor hebben. Deze beelden kunnen, wanneer je er voor open staat, de fantasie aanspreken. Want wat als we de wereld vanuit een heel ander oogpunt bekijken? Door te focussen op deze objecten, ze te verschalen, te draaien en in andere materialen voor te stellen ontstaat een nieuwe, surreële fantasiewereld. Een mogelijkheid om te ontsnappen uit de alledaagse chaos. Een nieuwe wereld waarin het ogenschijnlijk onbelangrijke belangrijk is geworden. En als gevolg kun je de huidige wereld zien vanuit een nieuw perspectief.

 

Ik ben mijn eigen abstracte wereld gaan bouwen. Door eerst zelf intuïtief gevouwen vormen te maken van papier. Door deze vervolgens in stof te vertalen, ontstonden er sculpturale vormen, die geplaatst op het lichaam verrassende, abstracte capes en schorten werden. Daarnaast begon ik stof te plisseren, om een stoffen vertaling te kunnen maken van ribkarton. Een dagelijks materiaal dat door de lijnen en de simpelheid mij enorm fascineert. Door stukken geplisseerde stof op en over elkaar te plaatsen verschenen er platte, abstracte vlakken in een spannend lijnenspel. Deze vlakken deden denken aan de ramen van flatgebouwen, die ik heb laten terugkomen in kleurrijke prints.
De collectie is een grote collage van abstracte vormen. Deze vormen, geplaatst op rauwe workwear, zorgen voor een combinatie van het herkenbare en het abstracte. Nostalgie samen met het moderne: herkenbare details en silhouetten als overalls, spijkerjacks en jeans gecombineerd met het grote, abstracte gebaar.”